mandag den 10. juni 2013

2x fødselsdagskager på én weekend

Pfuiu, jeg  har været i gang.

En kær kollega havde inviteret 26 kvindfolk til 40 års sønderjysk fødselsdag i lørdags, med pølsebord, 7 bløde og 7 hårde kager. 

Søndag havde barnebarn Helenes forældre inviteret til 3 års fødselsdag, og dér hører selvfølgelig også kage til...



Til kollegaen (endnu én af rigets fibergale) måtte der en strikke/sytøjskurv til. Lyse bunde, mørke bunde, lagt sammen med lemon curd.
Kagen skulle have været ternet, men lemon curden blev ikke stabil nok til at holde ternene 'skarpe'. Næste gang jeg laver ternet kage, 'limer' jeg lagene sammen med flødeostglasur, den egner sig nok bedre.


Eksempel på ternet kage, jeg lavede for 4 år siden

'Kurven' er af marcipan æltet med sugar paste. Garnnøglerne er romkugler, overtrukket med sugarpaste. Strikkepindene er spagetti, overtrukket med sugarpaste.


Børnekagen blev en lyserød Hello Kitty sag. Fødselaren var begejstret!


En kat! var hendes begejstrede råb til kagen
Der er godt med glimmer på kagen
Den fineste sløjfe på siden
Fødselarens lillebror på knap 1½ og fætter på snart 2 var ret ligeglade med kagen. De havde deres biler!

Indholdet ret traditionelt, lyse og en mørk bund, chokolademousse og citronmousse. 
Lyserødt overtræk af marcipan/sugarpaste, pynt af sugarpaste.



To kager til samme weekend satte sit præg på stressniveauet. 
Da jeg så undervejs skamskar min langfingerspids på højre hånd var jeg tæt ved at tro, jeg måtte opgive et eller andet. 
Blodet nærmest fossede ud!


Man er vel perfektionist.....
Plastre og gummihandsker blev fundet frem. Begge blev skiftet ud nogle gange (på grund af blodmængderne), men kagerne blev stort set som de var planlagt. Romkuglegarnnøglerne blev dog lidt mindre detaljerede endoprindelig tænkt, men det gjorde nu ingen skår i begejstringen hos modtageren og hendes gæster.


Lidt af det sønderjydske bord. Det var gode varer!!!!

Med skam at melde, nåede jeg langtfra gennem det sønderjydske kagebord. 
Ved det fjerde (lille) stykke af de bløde kager ramte jeg 'muren' og måtte opgive at smage på resten. 
Uhyggelig oplevelse!!!!! (Må absolut ikke røbes for nogen!!)



Til 3-års fødselaren havde jeg strikket en spencer med sømandsbobler. Men huskede jeg at tage et billede, måske? 
Jeg håber at få lejlighed til at udbedre den skade senere.





18 kommentarer:

  1. Det er da nogle flotte kager du kan frembringe.

    SvarSlet
  2. hvor er de flotte dine kager. Forstår godt at modtagerne blev glade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det værste er jo,at de er blevet forvænte...............
      Så jeg arbejder en del på ikke at skrue forventningerne op

      Slet
  3. Og så blev jeg lige kage-lækker-sulten ;o) Hvor er de flotte - du er godt nok en ørn til at lave kager!
    Kh Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak også til dig.
      Det ender jo også med at jeg selv bliver forvænt, med alle de pæne ord ;-)

      Slet
  4. Du er da godt nok blevet udstyret med nogle gode kreative gener.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kreative har altid været en del af mig. Har altid (fra helt lille) haft gang i at skabe. Om ikke andet, så tegnede jeg tøj til påklædningsdukkerne

      Slet
  5. Mums.... Ser lækkert ud.
    De kager kan da kuns skabe glæde

    SvarSlet
    Svar
    1. DET gør de også.
      Jeg er nok selv den, der kan se flest fejl ved dem. Men jeg har lært mig ikke at nævne dem, fejlene ;-)

      Slet
  6. Du al fredsens, hvor ser det godt nok lækkert ud. Hvor er du altså dygtig og kreativ!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, osse til dig.
      Jeg bliver helt overvældet efterhånden!

      Slet
  7. Sikke nogle imponerende kager du kan lave.
    Jeg kan godt forstå du blev en smugle stresset. Men du nåede det og med et super flot resultat :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for'ed, for de pæne ord.
      Jeg er s'mænd allerede i gang med næste projekt, sådan da.....

      Slet
  8. Kitty-kagen er perfekt ... men altså ... den der garnkage, med målebånd, 'stof' og et 'ægte' hæklet stykke; for slet ikke at tale om 'kurven' - hvordan pokker bærer du dig ad? DYB respekt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mit fingerspitzgefühl!

      Målebåndet: en lang strimmel, tørret i facon ved hjælp af diverse støttematerialer. skrevet på med spiselig 'tusch'.
      Stof: udrullet sugarpaste i marmorerede farver, med pålagte hvide bamser.
      Hæklet: http://nikisgarage.blogspot.dk/2013/02/nyt-legetj-bestilt.html
      Kurven: prægeform.

      Keine tryllerien, nur behändgkeit!

      Tak for de pæne ord.

      Slet
  9. Din kage blev rost rigtig mange gange både for design og smag. Resterne blev fortæret mandag af mine kolleger. Den er blevet nævnt flere gange siden, både af kolleger og festdeltagere, så sent som i lørdags.
    Tusind tak for en dejlig oplevelse.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde, jeg havde også en dejlig aften - det er jo ellers ikke altid en selvfølge, når man ikke kender et øje i forvejen.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...