søndag den 13. juli 2014

Har stadig ikke fået armene ned!


Det har været så fedt at være på strikkehøjskole!



Tænk at opholde sig i en gruppe, hvor det er helt naturligt at benytte næsten et helt måltid til at drøfte kvaliteten af strikkede knaphulller.
(Jeg skal nok lægge en beskrivelse Ellen, men ikke lige de første dage - jeg har huset fuldt).



Det øverste af de to lange knaphuller - oH hvilken øjenfryd11

Vi har strikket i hobetal af små prøver. Startede allerede den første aften, hvor vi blev sat til at strikke (på ens garn og med ens pinde) et prøvestykke i glatstrikning på 40 masker og 60 pinde.
Den efterfølgende opmåling af stykkerne viste store variationer på bredde/højde. Der var stykker på bl.a. 21/31 cm, 26/39 cm, 23/33 cm, 24/42 cm og 25/39 cm. 
Og jeg, som seriøst troede at det kun var mig, der ofte måtte korrigere opskrifter, fordi strikkefasthed ikke altid er mit stærkeste kort!




Vi lærte forskellige opslags- og aflukningsteknikker, med og uden picot'er. snorestrik, mønsterstrik, retmønstre, bobler, bieser, buler - younameit, og det var der.

  
Hanne Pjedsted er en fin og meget engageret underviser.
Rigtig god til at graduere sin undervisning individuelt efter modtagerens behov.
Hannes strikkede QR-pude.
Den virkede skam.


Næsten hele holdet var på 'ekskursion' til strikkeforretning 2 gange. Selv om min bedre halvdel mente at det svarede til at sende en narkoman på Istedgade for at købe lidt godt til kaffen.
Der blev da også båret lidt smukke fibre hjem fra de to besøg.



Mine bidrag til den afsluttende 'udstilling'.


Hr. Tynd i hjørnet blev også ekviperet, til udstillingen
 


Den her har jeg ikke fået afluret. Det har jeg tænkt mig at gøre...



Her aflurer to af deltagerne et mønster, til efterstrikning.

 Det var et højskoleophold, og vi skulle dermed også udsættes for lidt 'alment dannende'.
Forskellige foredrag, hvor det dog heldigvis var muligt at medbringe stikketøj.

Desværre var foredragssalen ikke nem at ventilere, og slet ikke i 30 graders varme, så den var ULIDELIG at være i.
Og det blev jo ikke bedre af at de, der sad ved dørene ikke ville have træk.
Foredragene var ellers fine nok, tror jeg.
Især det Hanne holdt, om strik og design gennem tiderne.

Nu er jeg hjemme igen, og huset er fuldt af børn og børnebørn.. Sommerferie. 

Det har været en dejlig uge, og et koncept jeg kun kan anbefale. 



10 kommentarer:

  1. ej, sikke en dejlig oplevelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og nu kan jeg også strikke baglæns på retsiden - FED viden!!!

      Slet
  2. Det ser rigtig spændende ud, det må have været fantastisk at deltage i.
    Jeg kan godt lide din mands sammenligning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var fantastisk, intet mindre.
      Han er fuld af den slags vanvittigheder, fyrer dem af i tide og utide. Han kan - efter næsten 11 år - stadig få mig til at grine, når han drejer en situation i en helt uventet retning.

      Slet
  3. Hehe, din mand har god humor :-D
    Morede mig også over Hr Tynd, som har fået knævarmere og klunker - I har vist rigtig hygget jer.
    Nysselige knaphuller ... og så er det da en übervoldsom gang gulsot, en eller anden dame lider af - håber ikke, det var af den smitsomme slags ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så har han mig. Han er skam en meget lykkelig mand!
      Påklædningen af hr. Tynd - eller Boney, som nogle mente han hed - var bestemt ikke min idé. Meeeen jeg hjalp vistnok lidt til med nogle af idéerne ;)
      Gulsotskiltet var som skabt til vores hjem. Ham herhjemme blev ganske bekymret, da jeg inden hjemkørslen spurgte, om han ikke snart trængte til lidt nyt værktøj.

      Slet
  4. Det lyder osse bare skønt ... det er osse en af de ting jeg gerne vil prøve når jeg bliver arbejdsfri :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. KLOG beslutning af dig - men du kunne jo også vælge at tage af sted før....
      Du vil ikke fortryde det!

      Slet
  5. Skønne billeder fra det der lyder som en fantastisk uge. Nu: GOD FERIE :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, jeg er skam færdig med at holde ferie i dette liv, nu er jeg RIGTIG efterlønner.
      Indtil videre er det en skøn tilværelse, kan jeg love dig.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...