mandag den 1. oktober 2012

Thurø

Vi har været på campingweekend, her allersidst på sommersæsonen. Det næste halve år må vi 'nøjes' med vinteråbne pladser.

Vi smed den slæbbare på krogen og tog til Thurø, en lille ø lige uden for Svendborg.

Camperede hos Knud på Møllegårdens camping. En lillebitte plads (61 enheder) helt ned til vandet. En absolut anbefalelsesværdig plads, hvis man (som vi) ikke er til "tivolicamping".
Nedenfor lidt af udsigterne fra campingvognen:
 

Købte brød og kager på Thurø bageri.
I baggrunden bagerens gamle, remtrukne æltemaskine
Nøj!!! Her anvendes ikke færdige melblandinger. Sikken en forskel!
Vi kunne ikke på en weekend nå at gnave os igennem udvalget, selvom vi gjorde et hæderligt forsøg. 
Til venstre 1½ rugbrød med tranebær. I midten et chokoladenøddebrød, til højre et mandelbrød.
Jeg faldt fuldstændig for nogle små rugbrødsstænger med Vhalronachokolade (spiste dem uden noget, som kager!), for et (lille) rugbrød med tranebær (super til ost) og for chokoladenøddestængerne.
Manden bliver stadig fjern i øjnene, når han tænker på deres scones (superlækre, høje og velsmagende) og deres mazariner.

Om ikke for andet ville bageren være en tur til Thurø værd. Vi skal i hvert fald lige gøre omvejen, når vi fremover kommer i nabolaget.
Manden påstår, at det er bagerikædernes skyld, han blev nødt til at læse til navigatør (styrmand).
Men på Thurø kan den gode, gamle bagerposenavigation stadig anvendes.

Var lørdag en tur i Svendborg og hvor vi besøgte Børsenbar, så deres Marthastue og nød en aldeles fortræffelig frokostplatte, med øl, snaps, kaffe og kage.
Med indlagt levende jazzmusik. 

Om søndagen var vi til fødselsdag. Gaven var et hjemmestrikket sjal - og jeg har glemt at få det færdige værk fotograferet.
Skal lige spekulere lidt på, hvordan jeg grejer at få det sjal beskrevet......

Det har været en weekend i grubleriernes tegn for mit vedkommende.
I omgivelser, der var ren lise for sjælen.



10 kommentarer:

  1. Åh det lyder som en herlig weekend. Og udsigten må bestemt have været godt for sjælen. Fortsæt nu endelig med den slags - for det er jo det livet handler om: at nyde! Fortsat god energi.
    Kh. Liv

    SvarSlet
  2. Det var dejligt hele døgnet rundt - vuggevisen var bølgeskvulp og fuglelyde, dagene dejlige og afslappende...

    SvarSlet
  3. MUMS - noget lækkert rugbrød. Dejligt du havde sådan en god og afslappende weekend!

    SvarSlet
  4. Det er bare SÅ godt, fortryder helt at vi ikke købte hele lageret til fryseren!

    SvarSlet
  5. Som barn kom jeg en del på Thurø og mindes den skønne ø med glæde.
    Lækkert, lækkert brød.
    Tror da lige jeg må prøve at give stenalderbrødet et dyp eller to i smeltet chokolade på et tidspunkt. Er ret sikker på, at det vil funke sammen...

    Godt til dig/jer med sådan en tur.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Rugbrødsstængene var med chokoladeklumper.
      Manden fandt dem underlige, men skidt med det. Så var der flere til mig!

      Slet
  6. det må jeg prøve næste gang jeg skal på hjemmebesøg i nabolaget.

    SvarSlet
  7. Hold da op, den bager gad jeg godt besøge. Hos os er bagerens brød, det samme som at række tungen ud af vinduet. Melblandinger, når de er dårligst!
    Bager selv stenalderbrød, og har set en opskrift med chokolade iblandet - det må prøves.

    SvarSlet
  8. Jeg er stadig lidt rystet over, hvor stor forskellen er.
    Jeg var slet ikke i tvivl fra første bid, at det her ikke var færdigblandinger. Jeg havde ikke gjort mig klart hvor stor den forskel er.
    Nu gider jeg nærmest ikke købe hos en almindelig bager mere.... - men det er på den anden side lidt langt at køre 130 km hver vej efter lidt til kaffen ;-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...