tirsdag den 5. marts 2013

rengøring

Jeg ligger stadig underdrejet.....
Prøvede at stride mig frem på arbejde i går, men måtte kapitulere og tage hjem ved frokosttid. Surt!

Men al den tid jeg har, nu i tilstanden mellem sygsyg og raskfrisk, den skal jo gå med noget. Og nu kom så turen til Nikisgarage, som jeg længe har overvejet at sætte en støvekost på. 
Jeg er sikkert ikke færdig, der kommer nok flere justeringer.

Jeg ville gerne forenkle lidt på sidens udseende.
(hænger dette akutte behov mon sammen med at min vanlige 'putte' har smidt det trådløse net, så jeg sidder med 'mini/rejse putte' og arbejder? Den lille har i hvert fald ikke meget tilovers for detaljerigdom. Til gengæld er den uforlignelig at ture rundt med, kan det hele, vejer næsten intet og kan lige smuttes ned i et hjørne af 'dame'tasken).

Jeg er indtil videre rimelig tilfreds, men hører gerne meninger fra jer, mine trofaste supportere. Gerne positive meninger, tak - de luner altid ;-)
Men bestemt lige så gerne negative indspark. Det er dem, der er uenige med os, vi lærer nyt af.
Og så vil jeg forresten slet ikke love at jeres meninger ændrer noget som helst. Jeg kan bare godt lide at se en sag fra mange sider, også fra andres end mine egne.



Slutter med en gang gør-det-selv musik, Raquel Rastennis 'heksedansen' fra 1960. 

Jeg har kun fundet den med Dorthe Kollo på youtube, og det er ikke den rigtige for mig. 
Derfor gør-det-selv løsningen:
Det er så sundt at synge, ren forårsrengøring indeni!!!
Så det er bare med at komme i gang med at synge, højt og klart, endda med musikledsagelse

Læg forresten lige (inden skønsangen) mærke til sangens længde. 
5 velvoksne vers ser man stort set slet ikke mere i en sang, hverken i schlagere eller i revysange. Vi har ikke længere tid at dvæle over en velskreven tekst, desværre.

Kun i enkelte, dræbende (ikke altid rigtig velskrevne) festsange - fås de stadig over flere tætbeskrevne A4-ark? GAB!




Heksedansen

Peter Mynte | Vidar Sandbeck
Tekst & Musik Peter Mynte, Vidar Sandbeck

Se her kommer mutter med kost og spand,
med skrubbe og klude og sæbevand,
nu bli’r der en plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Hun gnider panelet med vaskeskind,
med rumpen i vejret og knæene ind,
for den som vil ligge lidt foran sin næste,
må styrte omkring som en hvirvelvind
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende


Når klokken er seks på familiens ur,
begynder hun forfra på samme tur,
så bli’r der en plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Hun maste i går til hun næsten ”drat”
og straks det er mor’n ta’r hun atter fat,
for katten har listed med snavsede poter
på tæppet på gulvet i stuen i nat.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende


Og dagen den går i en heksedans
med skrubben og gnubben og møbelglans
så bli’r der en plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Hun suser fra loftet til kælderen
hun maser, men når ingen vegne hen
for når hun er færdig, så ta’r hun det forfra
og forfra og forfra og om igen.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende


Og mutter forsømmer sin lille mand
til fordel for sæbe og kost og spand,
han mødes med plasken, en sjasken og tørren,
for påske og pinse og jul står for døren.
Han standser og ved, hvad det er hun vil.
tag skoene af – ikke grisse til,
så rydder hun bordet for piber og bøger
og ungernes klodser og ludospil.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende


Ja, mutter hun vasker og skrubber og skur’
og under sig aldrig en middagslur,
men tiden skal bruges til plasken og tørren
for påske og pinse og jul står for døren.
og gulvskrubben går i en evig ring,
den vimser omkring efter ingenting,
så hvis hun når frem til sin egen begravelse
ville man syn’s det var store ting.
For tiden er så kort, og det ku’ hænde,
hun kom for sent, for sent til livets ende




9 kommentarer:

  1. Jaaaamen den er da fin din nye opsætning, lys og venlig. Jeg har bestemt intet imod forandringer, bare de er til det bedre.
    Fø'ler lige min krop og sjæl kunne trænge til en god makeover/up, men måtte nøjes med min blog som også er gået i forårs mode.

    KH bedstemorkaren ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil straks flintre hen og se, hvad du har gang i!
      Og så fortsætte her, den har sneget sig til at ændre noget, jeg ikke ville ha´ændret!
      kh. Ellen

      Slet
  2. Øj Øj. Lyst og venligt! Hvis du får for meget energi, så kom forbi Nordjylland, her trænger til forårsrengøring. Og det er ikke bloggen jeg tænker på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er du sviller, hvis jeg har brug for rigtig rengøring behøver jeg ikke flytte mig ret mange cm. Desværre.
      Gad ellers godt en tur til Nordjylland, der er så smukt (og så kunne den nye Allan Olsen CD komme med mig hjem)!

      Slet
    2. Ja den CD vil jeg også gerne have fingrene i. Jeg bor, i dette tilfælde, på den forkerte side af Limfjorden. Måske skal jeg tage Hals/ Egense færgen over, og håbe på at jeg kan finde den i Hals.

      Slet
  3. Vil bare ønske dig rigtig god bedring.
    Faneblade på bloggen synes jeg er rigtig fint. Havde du det før? Kan ikke huske det...Rent grafisk (hvilket jo er det jeg arbejder med) synes jeg, at det sommetider kan være problematisk at skrive på en mere eller mindre gennemsigtig baggrund, hvor man kan se et billede bagved. Det forstyrrer øjet

    SvarSlet
  4. Det med den gennemsigtige giver jeg dig fuldstændig ret i. Jeg plejer konsekvent at have helt hvid baggrund, netop for at give øjet ro til at se skriften.
    Jeg ville frygtelig gerne have et delvis gennemsigtigt skrivefelt, men har ikke fundet løsningen endnu. Så måske ender jeg med det hvide (eller måske meget lysegrå/blå) skrivefelt igen.
    Tak for kommentaren :-)

    SvarSlet
  5. Jeg er helt vild med det nye design, så thumbs up! :) Og du har helt ret i, at det er rigtigt sundt med en gang rengøring, både indvendigt og udvendigt! Må vist også hellere komme i gang..

    SvarSlet
    Svar
    1. Lidt rengøring er vist aldrig overflødigt, desværre kun.
      Synes altid, jeg er bageter på det felt.....

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...