torsdag den 28. juni 2012

At samle masker op, så ret og vrang bliver ens


Jeg er villig til at indrømme, at jeg kan være ret pedantisk, grænsende til perfektionistisk.
På visse, nøje udvalgte områder.
Fx irriterer det mig grusomt, når jeg kommer til at lave en fejl som den der tydeligt ses på dette billede.
Kanten øverst til venstre, hvor jeg har samlet masker op er slet ikke i orden.
Fejlen (som jeg faktisk gør igen og igen!) er at jeg samler alle maskerne op som retmasker. Dermed bliver der en tydelig vrangagtig kant (faktisk på begge sider). 
UF!

Det, jeg har arbejdet mig frem til at gøre i stedet, er at samle maskerne op fra skiftevis ret- og vrangsiden. Derfor er de tre andre sammenføjninger på første billede noget nær usynlige, og det på begge sider.

Jeg vil forsøge at forklare princippet her.

På billede 2 og 3 samles en maske op fra retsiden. Der samles én maske op pr. 2 pinde, og det er vigtigt at være meget regelmæssig, når man samler op. 
Så bliver resultatet pænest.







Hvis jeg ikke kan være sikker på at ramme det rigtige antal masker i fx. en halskant, vægter jeg i første omgang den regelmæssige opsamling af masker.
Først på næste pind tilpasser jeg maskeantallet, som regel ved at tage et antal masker sammen (jævnt fordelt).












På billede 4, 5 og 6 samles masken op bagfra, fra vrangsiden.
Teknikken virker lidt akavet i starten, men man kommer hurtigt efter det (synes jeg).  
Sidste billede skulle gerne illustrere at opsamlingsmaskerne "drejer" hver sin vej på pinden.
Næste pind kan enten strikkes *1 ret, 1 drejet ret* (gentag *-*) eller alle masker ret. Det kommer sig ikke så nøje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...