lørdag den 12. oktober 2013

Vejledning i brudeslørs-syning

Jeg syede selv datterens brudeslør, dels fordi det færdigkøbte var for dyrt (1200,- kr!), og dels fordi det var en dejlig ting at bidrage med.


Det færdige slør i et væsentligt øjeblik

Her følger (som lovet) en beskrivelse af hvordan jeg greb syningen an:


Indkøb:
Tyl: Jeg indkøbte 3 m blød tyl fra stof&stil
(Der skal bruges 2x det færdige slørs længde - dvs at 2 m havde været nok til os
)
(Tyllen SKAL være så blød som muligt).
 


Det øvrige: Hos Panduro fandt jeg perler(2,7 mm), perletråd
og (bestemt ikke at forglemme) lange, tynde perlenåle.
Den gennemsigtige plastickam har jeg fået - men her er en, der ligner


Klipning: Sløret klippes som en halvcirkel, med stoffets æggkant på den lange lige side. 
Vi valgte at lade radius i halvcirklen (=højden på det færdige slør) være ca 1 m. 
Et slør i den længde når lige ned over hoften, men er ikke så langt at bruden kommer til at sætte sig på det.



Syning: Der skal syes perler rundt i hele halvcirklen. 
Ikke for tæt og ikke for langt fra hinanden. Perlerne skal give sløret lidt vægt i bunden.


Således: fold tyllet en lille cm bagover (en slags "søm") og sy perlerne på én ad gangen som vist på billedet.
Hæft ofte med et dobbeltstik (jeg gjorde det for hver tredje perle), så ikke alle perlerne ryger af, hvis tråden
skulle knække (better safe than sorry).
Jeg har lært at sy perler af grønlændere.
Læg perlerne i en flad skål (jeg bruger et dåselåg) og "fang" perlerne en ad gangen som vist.
Det er her, man virkelig bliver glad for den lange perlenål.

Til sidst "drysses" der perler over hele sløret.
3 perler ad gangen, jævnt og tilfældigt fordelt.
Jeg bandt trådene bagpå, men UPS.
Knuderne arbejde sig løs, og de "dryssede" perler dryssede af i en lind strøm.
Skulle jeg lave et nyt slør, ville jeg nok sy "drysperlerne" på med almindelig, dobbelt sytråd. Jeg tror nemlig, det var polyestertråden, der var for glat til at lave holdbare knuder.





Perlerne tog det mig 3 aftener at sy på. 
Groft sagt er halvcirklens længde 3x slørets højde, dvs, 3 m.



 Montering af sløret på kammen:
Den lange lige side skal rynkes tæt sammen. Det kan gøres på maskine eller i hånden. 
Jeg valgte at gøre det i hånden, med små bitte fine risting (dobbelt perletråd). 
Træk sløret helt sammen og hæft det godt, så rynkerne ikke kan springe op i utide, ligegyldigt hvad der sker.



Sløret syes på kammen med regelmæssige sting (dobbelt tråd).
På billedet her (mit arbejdsbillede af "vrangsiden", ikke det slør jeg selv lavede) er der syet igennem både de "lukkede" og de "åbne"
rum i kammen. Jeg syede kun i de "åbne" rum, syntes det var det letteste ;-)


"arbejdsbilledet" af slørets "retside"


 Jeg kæmpede faktisk en del med at få sløret syet på den "rigtige " side af kammen - men forgæves! 
Da vi skulle prøve at sætte sløret på den unge dame ved afleveringen nogle dage før brylluppet sad det omvendt. 
Heldigvis havde mor her både saks, nål og tråd med, så kammen blev hurtigt af- og genmonteret rigtigt.


Kammen skal sidde med tænderne nedad, og den runde form skal selvfølgelig følge hovedet. Ergo er den konvekse side "ret"/yderside og den konkave "vrang"/inderside.

Morale: Prøv altid det færdige produkt på i god tid.


Her står lidt flere forskellige gode råd og idéer til brudeslør. 
Held og lykke med det!





9 kommentarer:

  1. Flot slør også flot, at du passer at få det fotograferet. Tak for synet, mine tre piger er, kun den sidste bar slør. Vh Lykke

    SvarSlet
  2. Svar
    1. Tak for det.
      Jeg tænkte helt fra starten at det her ville jeg lave en todo på, så jeg var lidt flittig med kameraet.
      Jeg har kun den samme datter, så jeg var heldig hun ville have slør!

      Slet
  3. Tålmodigheds og pillearbejde i høj grad. Flot blev det og ja, det kan være lidt af kunst, at få et slør til at sidde rigtigt og godt fast....pipper den gamle frisør

    SvarSlet
    Svar
    1. Det her blev i hvert fald siddende, men frisøren havde også gjort et megaflot job.
      Det var på alle måder en særdeles vellykket dag med et særdeles vellykket brudepar!

      Slet
  4. Så imponerende et stykke arbejde :)

    SvarSlet
  5. Tak for det.
    Datteren har været så glad for at jeg lavede det til hende. Den glæde er det hele værd!

    SvarSlet
  6. Synes det er så fint du selv har syet det til datteren - der er lagt meget kærlighed i. Jeg har en ugift datter gad vide om hun engang skal giftes og have slør ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. I starten ville min datter ikke have slør.
      Men hun ændrede mening, da vi var ude og købe brudekjolen. Den kaldte bestemt på sløret!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...