fredag den 26. juli 2013

Det er godt nok varmt!

Selv om det bestemt også er FOR varmt efter min smag, nægter jeg at beklage mig over det. Sommer i vores lille smørhul af et land er sommer, uanset hvordan den arter sig. Jeg elsker variationen!

Efter de sidste to års regn og kulde må vi have sparet en del sammen på varmekvoten.

Á propos de sidste somre - regnfulde, kolde, ja ---- men lagde nogen egentlig mærke til, hvor grønt og frodigt alt stod?


Jeg har fridag, går og tulrer omkring. Lidt ude, lidt inde.. 

Har været hos kiropraktor. Mishandling som man ovenikøbet betaler for! 
Hun vil endda helst have at jeg skærer ned på strikningen en periode. Utyske!!!


Vander mine dyrebare stauder, selv om vejrudsigten ymter lidt om regn. 
Vi på landet med (ældre) egen boring har ingen økonomiske problemer med at cirkulere grundvandet en gang. 
Det daler bare ned til boringen igen.

(Vi betaler skam vandafledningsafgift, bare som fast beløb, fordi vi ingen måler har - nye boringer bliver forsynet med tælleværk og betaler efter forbrug - ren indtægt til kommunen, som hverken har udgifter på boring eller spildevand).


Et par Clematis er kommet til, den ene op ad vinen på væggen, den anden op ad tobakspibeplanten. De to kan godt bruge lidt blomstrende pynt.

Græsset kunne bruge lidt tæsk, men jeg kan ikke slå græs i den varme. Det må vente. Det trænger mest langs en klynge klitroser, fordi jeg der er i gang med at myrde de klitroser, bynke og brændenælder der gerne vil overtage området igen. Jeg kan næppe få has på klitroserne med plæneklipperen, men det rene ukrudt burde kunne fjernes.


Måske skulle jeg overveje en tidlig opstandelse i morgen.... Naboerne kan jeg ikke genere med lidt motorlarm, vi har god afstand imellem os.
Vi er på landet.

Skraldemanden har været her og har tømt vores sorte container for bl.a. en pose fyldt med efterhånden ret påtrængende minder fra weekenden med tre effektive blebørn for 14 dage (og en hedebølge) siden. 
Ham kan vi godt li'!



Forleden så jeg (til min egen grænseløse jubel) et 'nyt' vildt dyr på matriklen:
Billedkvaliteten er så som så - men forhåbentlig kan egernet i det store birketræ genkendes
(Læg forresten lige mærke til de gule blade. Birken tørster!)


Mit bedprojekt rummer også fine, omend ikke særlig spektakulære godter:
Jeg var overbevist om at min kæmpevalmue var gået til, men sørme om den ikke er begyndt at spire!

Min enlige aspargesplante har sat et nr. to skud. Ergo lever den også!!!

Dette er starten på en frøformeret Kartebolle. Dem er der flere af.
En næsten modbydelig, tidselagtigt stikkende plante! 

De er fine at have et afsides sted i haven, så dem skal jeg have flyttet.

Jeg har forresten forbløffende mange bittesmå mælkebøtteplanter i mit dyrebare bed. Spekulerer på om det er en bonus fra den indkøbte jord, eller om det simpelthen er sådan det skal være. 
Omegnen rummer unægtelig en del mælkebøtter, mange store, velnærede eksemplarer.



Hunden flytter pustende fra skyggested til skyggested.

Så snart vi åbner ind til garagen er de der, svalerne....
Ved I hvad sådan nogle gør ved en parkeret motorcykel i garagen?
Kan I forestille jer, hvad sådan noget gør ved motorcyklens stolte ejer???
He is not amused, for nu at udtrykke det lidt diplomatisk ;-)




2 kommentarer:

  1. Det er lidt af et projekt at holde liv i det grønne for tiden, men du kæmper en brav kamp, kan jeg se.
    Karteboller er smukke, både ude og senere inde i fx en juledekoration.
    Jeg synes, det så strengt, at kommunen tager sig betalt for noget, man selv har ansvaret for, uanset hvad der sker. Det gjorde de også på gården, og de tog mange penge, fordi det var en gård, og sådan en har pr. definition husdyr ... også selv om der ingen husdyr er!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ikke engang sikker på at det er kommunalt bestemt at vi skal betale, det er vist lovgivning.
      At forsøge at gennemføre sådan en afgift lokalt ville vist være rent selvmord for en landkommune som vores.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...