søndag den 17. januar 2016

Kost.


(Kost som i frokost, ikke nogen fejekost)


Den gamle er vel hjemme igen og er i fuld gang med at indtage sin elskede sofa. 



Jeg tror det kom helt og aldeles meget bag på ham, hvor anstrengende og udmattende det er at overgå fra patientstatus til at være udskrevet.

"Verdensmesteren" der i det hvide, svært usexede hospitalsoutfit og i de meget lidt krævende rammer  fra dag 1 kunne alt og det hele, blev mindre og mindre på vejen hjem og er nu ikke engang i stand til at se TV. 
Snorksover efter ½ times udmattende køretur hjem.


Han blev endda opbevaret 2 dage ekstra på afdelingen, fordi der stødte en behandlingskrævende infektion til.


Meget passende, så kunne Nils og jeg nemlig smutte til 4 års børnefødselsdag (Tibo) i Vanløse lørdag.
Denne gang uden kage. For én gangs skyld havde jeg sagt fra.






Hospitalskost - hvilke associationer giver lige det ord?

Jeg husker en del udkogte, bleghvide kartofler, grå bønner og smattede gulerødder, selvstående sovs og ubestemmelige kødtrevler fra mine sygehusophold gennem tiderne.

Undtagen dengang Nils for næsten 30 år siden blev født på Sct. Joseph i Esbjerg. Det var et sted med madkultur!!! 
Men det var også et lille sted og de lavede selv maden.


Dagens billede forestiller ugens spiseplan på Kolding sygehus.





Vi er kommet langt væk fra det smat-kogte, og godt for det!









6 kommentarer:

  1. Man kan da så meget mere med plejepersonale på hver finger... Hjemme skal man jo selv...! ;-)
    Jeg er imponeret af menu kortet, både tilbud og opsætning. Holstebro sygehus arbejdede meget med at kosten var en vigtig del af behandlingen, vi havde også to retter at tilbyde, men det var bare i et printet skema i sort hvid! Kolding har da virkelig gjort noget for at højne lysten til at spise hos de indlagte.
    Fortsat fremgang for den trætte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også imponeret.
      Maden blev serveret ved en lille buffet i opholdsstuen, og det var således rig lejlighed til at udvælge netop det, der faldt bedst i hans smag.
      Appetitten var (og er stadig) meget begrænset, og han hat tabt sig under opholdet. Tør slet ikke tænke på hvordan det kunne være gået med den gammeldaws hospitalskost..

      Slet
  2. Jeg er behørigt imponeret over det fornemme menukort! Man får helt lyst til at blive indlagt.
    Og så alligevel ikke, selvfølgelig ... men hatten af for den yderst kreative køkkenchef :-)
    God bedring til din ikke-mere-så-kæphøje mand ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg det også, jeg var helt misundelig.
      Det var helt ærgerligt at man ikke - som pårørende - kunne købe sig et måltid mad. Kioskens udvalg af sultdæmpere var slet, slet ikke på omgangshøjde. Kunne kun bruges af nød.

      Slet
  3. Dejligt at du har fået ham vel hjem igen - jeg håber det hurtigt går fremad så han kommer til kræfter igen :-)
    Kærligst Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går fremad, men med små skridt.... (fuldstændig som det blev stillet ham i udsigt inden operationen).
      Vi får set en del TV i de her dage ;-)
      Med tiden forventer vi at han bliver til et nyt og bedre menneske!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...