søndag den 12. juli 2015

Nykalibreret


Som sagt, det var skønt at være på højskole igen.
Skønt at få færdighederne kalibreret.
Hvad en strikkeprøve kan bruges til...


Her er lige lidt gennemgang af ugens indhold (med billeder):

Lørdag: 
Lørdagsvejret var formidabelt!!!!
(Hampen sø)

  • ankomst, introduktion.
    Jeg fulgtes med en af sidste års deltagere, som jeg samlede op på vejen. Det var skønt at ses igen, også med resten af 'gengangerne' fra sidste år.

Søndag: 

Én mobiltelefon og hvor mange strikkepinde?
  • Underholdning ved Søren Ryge, 
  • start på at arbejde med papirmønster (aftegning af medbragt model), 
  • sangaften
    Søren Ryge har aldrig været min helt store kop the, og der var ulideligt varmt i foredragssalen, så jeg droppede ud ved pausen (Ryge-pausen:).
    Han talte ellers godt, bare alt for lidt på sønderjydsk. Fortælle, det kan han, og det uanset om man er begejstret for ham eller ej.

    Hanne Pjedsted havde lavet en aftale med den lokale garnpusher om at holde åbent (med prisnedslag) nogle timer søndag eftermiddag, den aftale resulterede (selvfølgelig) i mere indkøb end planlagt.

    Alle skulle i gang med papirmønster, så jeg valgte at strikke mig gennem eftermiddagen. Og aftenen.
    Havde ikke særlig lyst til endnu et par timer i foredragssalen, så det blev til en is nede ved Kalø slots isbod i stedet.


    Ikke noget dårligt bytte....

Mandag:
  • Individuel planlægning. Opslagninger, kantmasker og kanter.
  • Strikkeprøver til egen model. Strukturer og mønsterstrik. Free-form.
  • Folkedans
    Husker nærmest dårligt nok, hvad den dag gik med, udover endnu et besøg i garnforretningen (var nødt til at supplere søndagens indkøb).
    Droppede helt folkedans. Min ene hofte valgte lige højskoleugen til at skabe sig, og al slags fysisk udfoldelse blev totalt fravalgt.

    Vi havde det også så hyggeligt i vores klasselokale, hvor der blev strikket/snakket rigtig meget.
    Den her blev tegnet af, målt og beregnet i stor stil.
    Den er også fin.

Tirsdag:
  • Foredrag om humor
  • Individuel strik. Knapkanter og knaphuller i hæklet og strikket. Vævestrik.
  • Debataften om Strikkedyst og Klar-parat-sy. Med oplæg ved fruen her og ved Michael fra sydysten. Hvad gør den slags udsendelser ved vores håndværk?

    Alene ordet 'humor' i en foredragstitel får alt til at stritte ned ad ryggen på mig, men han gjorde det godt, ham her. Det var ikke spildt tid, selv om foredragslokalets luft stadig var fæl.

    Som ægte strikker spilder man vel aldrig helt tiden..

    Debataftenen var sjov, og Michael var god til at fortælle om sine oplevelser.
    Diskussionen mundede ikke rigtig ud i noget, ud over at det væsentlige i alle den slags udskillelsesprogrammer først og fremmest er at sælge programmet, og at det åbenbart er et vedtaget faktum at der skal arbejdes under ulideligt tidspres i dem
    (netop det umulige tidspres gør at jeg ikke ret godt gider se programmer af den slags mere, jeg holder mere af at se på håndværk end på svedperler).
    Min egen 'præstation' den aften tør jeg ikke vurdere, men jeg fik da at vide at jeg havde fået god omtale i evalueringsskemaerne :-)
Aftenens selfie: Mig, Hanne og Michael


Onsdag:
  • Afslutninger, kanter, monteringsformer
  • Værkstedseftermiddag (emnerne var botanik-broderi-sang-idræt)
  • Naturfortællinger
    Værkstedseftermiddagen med deltagelse udi andre discipliner end vor egen blev lidt omdefineret.
    Vi var fire der valgte at synde i stedet for at synge, og så tog vi på springtur.

    Kørte først til den lokale garnpusher (der var lidt forskelligt der skulle byttes), derefter til Ditlev textiler (for at glo og gramse!), til Sletterhage fyr og til sidst til Æbeltoft, hvor vi besigtigede gågaden, et antal genbrugsforretninger og en isbar.


    Sletterhage fyr i blæsevejr
    Vi kunne næsten spytte til Samsø herfra.

    Om aftenen var der foredrag. Jeg passede min pligt, sad på min plads blandt tilhørerne og lyttede andægtigt.Foredraget tændte mig ikke rigtig, men igen, en sand strikker spilder aldrig tiden....



Torsdag:
Den kreative udstilling. Mit beskedne bidrag ligger ved den røde pil.

  • Strik. Flere monteringer. Finesser i afslutninger.
  • Færdiggørelse til udstilling.
  • Udstilling af strikke- og syholdets produkter
  • Festmiddag
  • Underholdning

    En uge i det skønneste selskab er fløjet af sted.
    Jeg har fået kastet mig ud i freeform hækling til et bærestykke på en trøje (det projekt havde jeg næppe forsøgt på uden inspirationen fra lærer og medkursister), har fået genopfrisket (næsten glemte) teknikker fra sidste år, har fået at vide hvordan man strikker forskellige mønstre i dobbeltstrik (det skal prøves!!!!).

    Jeg har måske ikke lært så forfærdelig meget nyt, men har haft et skønt ophold. En egoistferie i super omgivelser, med færdiglavede måltider (med folk til opvasken) og i særdeles godt selskab. Jeg er helt klar til at tage af sted igen næste år!


Fredag:
  • Slut, afrejse og hjem.
    Ikke helt store tudedag. Kun indeni.
    Vi har kontakt med hinanden via en FB-gruppe, og flere af os satser på måske at ses i løbet af fremtiden, bl.a. i strikkegruppesammenhæng.

    Vi to i min bil tog via Aarhus og Bazar Vest hjem. Der har jeg aldrig været før, så det var en oplevelse.



Den sidste del af køreturen hjem var hård. 
Jeg var T.R.Æ.T., træt som et alderdomshjem efter en syvdages skovtur.....


Den fineste taske, syet af et kvadratisk stykke stof.
Den kunne jeg godt finde på at kopiere...






10 kommentarer:

  1. Sikke en inspirerende hyggesnakkestrikke og garnindkøbssuppleringsombytnings-uge du fik i
    ud af højskoleopholdet.
    Det er jo et åndehul for garngale... Og man vender hjem fyldt af indtryk og nye ideer i kø!
    Den taske er godt nok flot.. Hvor har du fundet den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åndehul for garngale - lige netop!!!!
      Tasken var en, en af de andre på holdet havde syet. Jeg så en til, måske tilhørende en på syholdet. Jeg tror, den må kunne findes som mønster et eller andet sted.....

      Slet
  2. Det lyder som en hård uge, men med en masse dejlige oplevelser. Kan godt forstå du var træt efter din egoistferie, for du må jo være fyldt op med snak, indtryk, inspiration og dejligt samvær. Sådan en "ferie" må jeg altså prøve en gang :) Den grå bluse ser forøvrigt rigtig spændende ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ku' være rigtig hyggeligt at ha' dig med på holdet.
      Det bliver nok gentaget næste år, med farver og farvelære som det overordnede tema.
      Blusen er Hanne Pjedsteds. Den lille vævre dame kan fint bære den så kort, vi andre skal nok have den gjort ca 10 cm længere ;-)

      Slet
  3. Lyder som en herlig uge, det kunne jeg godt tænke mig, måske med mere strik og mindre foredrag, men det er jo højskole :)
    Smart taske - kunne være sjovt at forsøge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal være fælles foredrag, ifølge højskoleloven.
      Men det er OK at tage strikketøjet med.
      Jeg valgte en del fra, bl.a. på grund af det ulidelige indeklima i foredragssalen. På den anden side er der også spændende ting at høre om, også på områder man ikke lige havde tænkt på. Så der er både plusser og minusser....

      Slet
  4. Man burde virkelig overveje sådan et ophold - det må være utrolig givende på alle mulige måder, og hvis der ikke engang er mødepligt til ting, der ikke lige kan begejstre en, så ...
    Er det lige til at melde sig til, eller kan man risikere, at der er overbooket?
    I øvrigt er jeg helt enig i din filosofi om, at en strikker aldrig spilder tiden! Så sandt, så sandt ... så kan man klare mangen en kedelig foredragsgholder. "Ryge-pause", hehe, den var god :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror nok, der måske er en slags mødepligt (men der bliver ikke ført protokol). Højskolen skal jo oplyse folk, også på tværs af holdene og det ser pænest ud at foredragssalen er nogenlunde fyldt, især hvis der skulle dukke noget tilsyn op.

      Kurset blev ret hurtigt fyldt op, men havde derefter en del afbud. En af sidste års deltagere, som havde misset at melde sig til i rette tid kom med på sådan en afbudsplads to uger før kurset startede.

      Jeg er i hvert fald at finde på holdet også til næste år. De to år jeg har været med har fokus været lidt forskellige, og til næste år bliver det et tredje emne, som kommer til at bevæge sig om farver. Det bliver da spændende om du kommer med - eller om du suser til Ribe, hvor de også har strikkekursus (i år endda i samme uge).

      Slet
  5. Ellen det lyder rigtig spændende, med sådan en uge blandt ligesindede. Tasken, mener jeg er et AnnAK-mønster.Ved ikke om det er stavet rigtig, men hun laver patchworkmønstre og er nordmand :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en bragende god investering! Om ikke for andet, så for samværet.
      Tak for tippet om tasken. Jeg har søgt på navnet, men har ikke fundet nogen tasker der ligner. Søger ufortrødent videre, ellers må jeg vel selv i gang med at eksperimentere....

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...